1391/10/11
بهترين زمان براي ورزش کردن

بهترين زمان براي ورزش کردن


برخي افراد عقيده دارند که ساعت 6 صبح بهترين زمان براي ورزش کردن است و آنان را در طول روز پر انرژي نگاه مي دارد و برخي ديگر ورزش قبل از ظهر و برخي نيز پياده روي بعد از شام را ترجيح مي دهند. اما به راستي بهترين زمان ورزش کردن چه موقع از روز است؟ اگرچه تاکنون ارتباطي بين ساعات خاصي از روز و ميزان سوزانده شدن کالري يافت نشده، اما ساعات مختلف روز، احساس شما در هنگام ورزش کردن را، تحت تاثير قرار مي دهد. مهمترين نکته اينست که; زماني را انتخاب کنيد که بتوانيد آن را تکرار کنيد تا ورزش براي شما به يک عادت تبديل شود.
- ساعت  بدن: بدن بر اساس يک ساعت دروني 24 ساعته کار مي کند. اين سيستم دروني، ساعت خواب و بيداري را تنظيم مي کند. تغيير اين ريتم کار ساده اي نيست. اين سيستم با الگوي 24 ساعته چرخش زمين هماهنگ است و تحت تاثير ساير عملکردهاي بدن مانند; فشار خون، دماي بدن، سطوح هورمون ها و ضربان قلب است که هر يک از اينها در آمادگي بدن براي ورزش نقش خاصي ايفا مي کنند. به نظر مي رسد که استفاده از ساعت بدن براي تعيين زمان ورزش، فکر خوبي باشد اما برخي برنامه هاي ديگر، مانند برنامه هاي خانوادگي و کار روزانه بايد در نظر گرفته شوند.
- منافع  ورزش صبحگاهي: کارشناسان مي گويند، اگر برنامه  شما متغير است و امکان داشتن برنامه  ثابتي را نداريد، صبح ها، بهترين زماني است که مي توانيد ورزش کنيد. بر اساس تحقيقات انجام شده، عادت به ورزش مداوم در صبح بهتر شکل مي گيرد. ممکن است علت، اين باشد که ورزش صبح، قبل از بقيه  کارها انجام مي شود و وقتي که ورزش به زمان ديگري موکول شود، کارهاي ديگر که به نظر مهمتر هستند، زمان ورزش را اشغال مي کنند. همچنين صبح ها دماي بدن پايين تر است و زمان بيشتري براي گرم کردن بدن صرف مي شود.
- وقتي  بي خوابي روي مي دهد: اگر از بي خوابي رنج مي بريد، شب ها قبل از خواب مي توانيد ورزش ملايمي  انجام دهيد. عادت به ورزش قبل از خواب مي تواند به شما براي غلبه بر بي خوابي کمک کند. البته ورزش قبل از خواب بايد با احتياط هاي لازم انجام شود. زيرا بدن براي به خواب رفتن به دما و ضربان قلب مناسب براي استراحت، نياز دارد. چون ورزش و غذا خوردن، دماي بدن و ضربان قلب را بالا مي برد ورزش دير وقت و نامناسب و غذا خوردن دير هنگام، نظم خواب را به هم مي زند.
- گاهي  «ديرتر» بهتر است: بيدار شدن زود از خواب و ورزش صبحگاهي براي برخي افراد مشکل است و به آن عادت نمي کنند. براي برخي از افراد هم ورزش پس از کار روزانه راحت تر است. افرادي نيز هستند که ورزش قبل از ناهار را ترجيح مي دهند. بسته به تفاوت هاي فردي و شغلي مي توان زمان مناسب ورزش را پيدا کرد. مثلا کارمندان يا کارگران مي توانند پيش از ناهار، با همراهي يکديگر ورزش کنند. البته اين افراد بايد مراقب باشند که پس از ورزش غذا بخورند و نه پيش از آن.
- پس  از غذا خوردن ورزش نکنيد: به ياد داشته باشيد بلافاصله پس از غذا ورزش نکنيد. زيرا به جاي اينکه خون براي هضم غذا به دستگاه گوارش هدايت شود، به سمت عضلات مي رود تا ورزش انجام شود. به همين دليل در هضم و گوارش غذا اختلال ايجاد مي شود. بين يک وعده  غذايي سنگين و ورزش بايد 90 دقيقه فاصله در نظر بگيريد.
- براي  ورزش، زمان شخصي خود را پيدا کنيد: براي اينکه بر اساس ساعت دروني بدن، بهترين زمان ورزش کردن را براي خود پيدا کنيد،  نياز به کارشناس نداريد. ساده ترين و بهترين کار اينست که زمان هاي مختلف در طول روز را امتحان کنيد. به مدت چند هفته صبح ها ورزش کنيد، قبل از ظهر را امتحان کنيد و مدتي نيز عصرها ورزش کنيد. ببينيد که از کداميک از اين زمان ها بيشتر لذت مي بريد و ادامه دادن کداميک احساس خوبي به شما مي دهد. همچنين براي پيدا کردن زمان مناسب، نوع ورزش و ميزان تمايل خود به تکرار ورزش و عادت کردن به آن را در نظر بگيريد. بيش از همه، بايد زماني را پيدا کنيد که بتوانيد ورزش را مرتب و مداوم انجام دهيد تا بصورت جزيي از زندگي شما درآيد. اين نکته مهمترين عامل براي پيدا کردن زمان مناسب براي ورزش است.
- پايه ريزي  ورزش مداوم: ممکن است روزي برسد که ورزش مانند نفس کشيدن براي شما عادي شده  باشد. در اين هنگام است که به تنوع نياز داريد و براي اينکه فعال باقي بمانيد مي توانيد نوع ورزش و يا زمان انجام آن را تغيير دهيد. اين کار باعث مي شود که ورزش تازگي خود را براي شما حفظ کند و همچنان لذتبخش باشد. در اينصورت احتمال اينکه ورزش شما ادامه پيدا کند بيشتر است. اما اگر هنوز به ورزش عادت نکرده ايد و انجام ورزش براي شما مشکل است، بهتر است زمان مشخص و مشابهي از هر روز را به ورزش اختصاص دهيد تا زمانيکه ورزش جزيي از برنامه  روزمره شما شود و به آن عادت کنيد.
 نکته آخر: احتمال کنار گذاشتن ورزش، در افرادي که تازه ورزش را شروع کرده اند و يا بصورت ناگهاني تصميم به ورزش مي گيرند، بيشتر است. تصميم گرفتن براي شروع يک برنامه  مناسب و مداوم ورزشي کار ساده اي  است اما نکته  مهمتر اينست که اشتياق خود را حفظ کنيد و با برنامه ريزي مناسب، در همين حالت باقي بمانيد.


بازگشت به آخرين اخبار




   خودت راتسليم نااميدي نكن؛اين امرتوراازگفتگوبا قلبت باز مي دارد.كوئيلو  
Copyright 2017 © Pars Oil And Gas Company