شرکت نفت و گاز پارس
تاریخ: 1391/11/07
نخستین دستگاه بارگیری مکانیزه کشتی در خاورمیانه، توسط محققان ایرانی ساخته شد

نخستین دستگاه بارگیری مکانیزه کشتی در خاورمیانه، توسط محققان ایرانی ساخته شد

نخستین دستگاه بارگیری مکانیزه کشتی در خاورمیانه با همکاری یک پژوهشگر و یک شرکت تولید کننده تجهیزات صنعتی در کشور ساخته شد.

حامد معیری کاشانی، طراح این دستگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که دانش فنی ساخت این گونه دستگاه‌ها تا کنون در اختیار کشورهای آمریکا، انگلیس و ایرلند بوده است، خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت این دستگاه مکانیزه فرآیند بارگیری مواد فله صادراتی را برای یک کشتی 45 هزار تنی از 11 روز به کمتر از سه روز رسانده است.

به گفته معیری کاشانی تدوین دانش فنی ساخت این دستگاه از سال 1359 آغاز شده است. در طراحی و ساخت دستگاه، سعی شده که افزون بر بومی‌سازی دانش فنی، از قطعات و تجهیزات ساخت داخل استفاده شود.

وی با اشاره به این که وزارت صنعت، معدن و تجارت از ساخت این دستگاه 100 تنی حمایت کرده است، یادآور شد: شیوه‌های سنتی بارگیری مواد فله برای اپراتورهایی که آن را انجام می‌دهند، بسیار خطرناک است و نیز آلودگی‌های زیست محیطی در پی دارد؛ در حالی که دستگاه ساخته شده، افزون بر سودآوری، میزان خطرات انسانی و آلودگی را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

معیری کاشانی درباره ساختار این دستگاه گفت: 44 چرخ لاستیکی استاندارد کامیونی زیر این دستگاه عظیم نصب شده است که نوار نقاله‌های آن تلسکوپی است و قابلیت تنظیم ارتفاع دارد. همچنین این دستگاه کاملا خودکشش است و می‌تواند در اسکله موقعیت بگیرد، روی کشتی سوار شود و بارگیری کند.

وی با اشاره به این که این دستگاه کاملا از اسکله و کشتی مستقل است، توضیح داد: دستگاه می‌تواند در هر نقطه از اسکله پهلو بگیرد، جمع شود و برای بارگیری بعدی به پارکینگ برود.

وی با تاکید بر توانایی ذخیره سازی این دستگاه اظهار کرد: از این دستگاه می‌توان برای ذخیره سازی مواد در معادن و انبارها نیز بهره برد؛ زیرا توانایی آن را دارد که 200 هزار تن سنگ آهن را در شعاع 80 متری و به ارتفاع 18 متر دپو کند.

این محقق یادآور شد: هم اکنون این دستگاه که رتبه نخست توسعه‌یی جشنواره جوان خوارزمی را کسب کرده است، به عنوان نخستین دستگاه ساخته شده از این نوع در خاورمیانه در اسکله شهید رجایی بندرعباس استفاده می‌شود و نمونه دوم آن نیز در حال ساخت است. طراحان و سازندگان این دستگاه امیدوارند بتوانند آن را جایگزین سیستم سنتی در تمامی بنادر کشور کنند.

معیری کاشانی در پایان با تاکید بر ضرورت استفاده از دانش و تجربه برای ایجاد امکانات و تجهیزات تصریح کرد: مشابه خارجی این دستگاه به دلیل تحریم در اختیار ایرانی‌ها قرار نمی‌گیرد ولی اگر قابل خرید بود با قیمت 5.5 تا 6 میلیارد تومان به دست استفاده کنندگان می‌رسید، در حالی که نمونه ساخته شده داخلی تنها دو میلیارد تومان هزینه دارد.


بازگشت به آخرين اخبار




   ساده ترين درس زندگي اينست:هرگزكسي راميازار.ژان ژاك روسو